تاثير محلول 50 درصد عسل در پيشگيري از ضايعات دهاني بيماران در کماخبرگزاري موج - نتايج يک پاياننامه كارشناس ارشد پرستاري حاكي از آن است كه تاثير محلول 50 درصد عسل در پيشگيري از بروز ضايعات دهاني بيماران در وضعيت اغما بستري در بخشهاي مراقبت ويژه بيش از محلول يك درصد بي كربنات سديم است.به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاعرساني نظام پرستاري، فرشيد راسخي دانشآموخته دانشكده پرستاري بقيهالله(عج) در پاياننامه خود براي اخذ مدرك كارشناسي ارشد با گرايش آموزش داخلي – جراحي تاثير دهانشويه با دو محلول بيكربنات سديم و عسل در پيشگيري از ضايعات دهاني بيماران در وضعيت اغما بستري در بخشهاي مراقبت ويژه تهران را بررسي كرد. بر اساس اين گزارش، پژوهش حاضر يك مطالعه نيمه تجربي است كه در بيمارستانهاي منتخب شهر تهران انجام شده است هدف از اين مطالعه، بررسي مقايسهاي تاثير دهانشويه با دو محلول بيكربنات سديم و عسل و پيشگيري از ضايعات دهاني بيماران در وضعيت اغماء بستري در بخشهاي مراقبت ويژه است. در اين پژوهش 60 بيمار كه بر اثر ضربه مغزي، حوادث عروقي مغز و ساير موارد، دچار اختلال در سطح هوشياري و گلاسكو كماي كمتر از هشت داشتهاند، در دو گروه 30 نفره مورد بررسي قرار گرفتند. هر دو گروه از نظر متغيرهاي سن، علت بستري، سابقه مصرف سيگار، سطح هوشياري بر اساس معيار اغماي گلاسكو، وجود لوله تراشه، ميزان اكسيژن مصرفي، وسيله اكسيژنرساني، استفاده از بخور، ساكشن دهان و نوع آنتيبيوتيكهاي مصرفي تفاوت معنيداري نداشتند. هر يك از گروهها با يكي از دو محلول ياد شده روزي 3 بار و طي يك هفته دهانشويه شدند پيش از هر بار دهانشويه، دهان بيماران از نظر ضايعات دهاني بررسي و مشاهدات انجام شده در چك ليست ثبت شد و وضعيت دهان بيماران نمونه در پژوهش از نظر رنگ، حالت، زخم و وجود پلاك در لب، زبان و مخاط دهاني بررسي شد.همچنين عوامل ميكروبي نيز قبل و بعد از مداخله توسط كشت دهاني بررسي شد. چون بيشتريت ضايعات در روز هفتم ظاهر شدند براي بررسي نتايج و تحليل روز هفتم مدنظر قرار گرفت در هيچ يك از 2 گروه زخم دهان مشاهده نشد اما مشخص شد براي پيشگيري از ساير ضايعات دهاني يادشده محلول 50 درصد عسل موثرتر از محلول يكدرصد بيكربنات سديم است.
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ساعت 12:25  توسط سيد مصطفي محمدزاده
|
|