برای افزایش سرعت وبگردی راهکارهای مختلفی وجود دارد و یکی از آنها
استفاده از مرورگرهای مناسب است. پیشنهاد میشود برای وبگردی از گوگل کروم
و یا فایرفاکس استفاده کنید.
یکی از دلایلی که باعث میشود چنین پیشنهادی مطرح شود استفاده از
فنآوریهای روز در این مرورگرها است. یکی از این فنآوریها پروتکل SPDY
است.
پروتکل SPDY که محصول جدیدی از گوگل است با هدف ارتقای کیفیت ارتباطات
اینترنتی توسط گوگل ابداء شد. این پروتکل با ساختاری که دارد سعی دارد سرعت
اینترنت را دست کم ۵۰٪ افزایش دهد.
برای استفاده از این پروتکل کافیست از مرورگر کروم یا فایرفاکس ۱۱ استفاده
کنید. در مرورگر کروم به صورت پیشفرض از این پروتکل هر جا که مقدور باشد
استفاده میشود.
در فایرفاکس SPDY به صورت پیشفرض غیر فعال است که میتوانید با تایپ عبارت
abut:config در نوار آدرس و جستجوی عبارت network.http.spdy.enabled و
تغییر مقدار آن به true این پروتکل را فعال کنید.
این پروتکل هنوز در حال برداشتن گامهای نخست در وب است. هنوز سایتهای
بسیاری هستند که از این پروتکل استفاده نمیکنند اما SPDY توانستهاست توجه
سایتهای مهمی مثل توییتر را جلب کند. توییتر اعلام کردهاست که از این پس
از این پروتکل در مرورگرهایی که از آن پشتیبانی میکنند استفاده خواهد
کرد.
با ورود توییتر به جمع استفاده کنندگان از SPDY به نظر میرسد سرعت رشد این پروتکل افزایش چشمگیری پیدا کند.
با وجود پشتیبانی تنها دو مرورگر فایرفاکس و کروم از SPDY ٬ این پروتکل
تنها توسط ۴۰٪ از رایانههای رومیزی پشتیبانی میشود. البته آماوزن هم
پشتیبانی از این پروتکل را بر روی مرورگر silk که بر روی کیندل نصب شده است
را آغاز کرده است.
اگر شما هم میخواهید پشتیبانی از این پروتکل را به سایت خود بیافزایید میتوانید ماژول mod_spdy را بر روی سرور آپاچی خود نصب کنید. البته این ماژول هنوز در مرحله Beta قرار دارد. |